• Proef in Capelle: samenwonen met behoud van uitkering

Mensen met een uitkering van IJsselgemeenten kunnen op proef gaan samenwonen. Daarbij kunnen zij 3 tot 6 maanden hun uitkering houden. Zo kunnen zij uitproberen of samenwonen in hun relatie past.

• Ian werkt bij Stedin

Als jongere deed Ian Mbo en Hbo opleidingen ICT en informatica. Maar in de praktijk vond hij dat helemaal geen leuk werk. Hij heeft een stoornis waardoor hij niet makkelijk contact maakt met mensen. Hij kon geen werk vinden en kwam ‘in de uitkering’ terecht.

• Werken levert veel op

Krijgt u een uitkering? Dan doet u uw best om (weer) te gaan werken. U kunt dan weer zelfstandig leven. En uw inkomen gaat omhoog. Toch ziet u er misschien wel tegenop. En heeft u vragen over weer aan het werk gaan. Het is spannend, met nieuwe collega’s en een nieuwe uitdaging.

• Jos is administratief medewerker

Sinds 1 december werkt Jos bij de gemeente Capelle aan den IJssel. Hij is administratief medewerker op de afdeling Stedelijke Ontwikkeling. Daarvoor kreeg hij een bijstandsuitkering. Hij vertelt zelf hoe hij aan het werk kwam.

• Zuinig met energie in de zomer

Bij het besparen van energie denken we vooral aan de winter. Maar ook in de zomer kunt u energie en kosten besparen. Energiecoaches hebben eenvoudige tips waarmee u direct uw energierekening verlaagt.

• Vind een baan op het Vacatureplein!

Heeft u een uitkering, maar wilt en kunt u snel aan het werk? Dan is het Vacatureplein iets voor u. Het is een activiteit van het Werkplein om een leuke baan voor u te vinden.

• Energietoeslag 2023 stopt op 31 augustus

De meeste mensen met recht op de energietoeslag voor 2023 hebben die al gekregen. Kreeg u hem nog niet? Vraag hem dan aan. Dat kan tot en met 31 augustus 2024. Kijk goed naar de voorwaarden.

• Uw kinderen kunnen meedoen!

School, sport, uitstapjes… Uw kind doet graag mee. Dat kost vaak (veel) geld. Daarom is er extra geld voor gezinnen met minder inkomen.

• Op vakantie? Laat het op tijd weten

Gaat u op vakantie of voor een ander verblijf naar het buitenland? Of blijft u in Nederland? Laat het ons dan op tijd weten.

• Activiteiten in de zomer

Ook deze zomervakantie zijn er in alle gemeenten veel gratis of goedkope activiteiten. Veel voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Benieuwd wat allemaal? Kijk op de verschillende websites.

• Wist u dat … juli 2024

Korte berichtjes over zaken die handig zijn om te weten.

• Studeren met een toeslag

Met een goede opleiding heb je meer kans op een leuke baan. Heb je een probleem met je gezondheid? Dan is het lastig om naast je opleiding een bijbaan te hebben. Je kunt dan studietoeslag krijgen. Zo kun je je studie makkelijker betalen.