Veel Oekraïners zijn door de oorlog naar Nederland gekomen. Er zijn gemeentelijke en particuliere opvanglocaties. Sociale Zaken IJsselgemeenten regelt het leefgeld voor gevluchte Oekraïners in de gemeenten: Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Zuidplas. Ook kunnen we helpen bij vragen over werk.

Bent u gevlucht uit Oekraïne? Dan zijn er een paar belangrijke zaken om snel te regelen.

1. Inschrijven bij de gemeente

Laat u eerst inschrijven bij de gemeente waar u verblijft.

Maak voor inschrijven een afspraak in uw gemeente:

U kunt voor een afspraak in Capelle bellen naar: 00 31 10 284 86 88 tussen 8.00 – 17.00 uur. De medewerker van de gemeente spreekt Engels.

U kunt voor een afspraak in Krimpen bellen naar: 00 31 180 540 655 of 14 0180. Of mailen: oekraïne@krimpenaandenijssel.nl. Dat kan ook in het Engels.

U kunt voor een afspraak in Zuidplas bellen naar 00 31 180 330 300. De medewerker spreekt Engels.

Meenemen

Verplicht:

  • een geldig internationaal paspoort, een ID-kaart of een verklaring van identiteit en nationaliteit van de Oekraïense ambassade (deze verklaring kunt u aanvragen via https://nl-ukraine.nalog.nl/nl-ukr-cert/)

Optioneel / Als u het document heeft:

  • geboorteaktes van u en uw kinderen,
  • een huwelijksakte (als u getrouwd bent) of
  • een scheidingsakte

Met deze documenten bewijst u de relatie tussen u en uw kinderen, of tussen u en uw partner.

Belangrijk: Burgerservicenummer (BSN)

Na inschrijving krijgt u een burgerservicenummer (BSN) per post op uw adres. Dit nummer is heel belangrijk. U heeft dit nummer onder meer nodig:

  • voor het openen van een Nederlandse bankrekening
  • voor het aanvragen van leefgeld
  • om te mogen werken in Nederland

2. Nederlandse bankrekening

 Een Nederlandse bankrekening is belangrijk voor:

  • werk > dan kan de werkgever uw loon betalen
  • leefgeld > wij betalen dan uw leefgeld op uw bankrekening

Om een bankrekening te openen, heeft u nodig:

  • een geldig biometrisch paspoort (dit is een modern paspoort met een chip erin) of een ID-kaart
  • uw BSN-nummer (zie bij 1)

Bij sommige banken in Nederland moet u voor een bankrekening betalen. Bij de Rabobank en de Bunqbank hoeft dit tijdelijk niet.

Geen paspoort of certificaat?

Heeft u alleen een Nationaal paspoort of een certificaat van de Oekraïense Ambassade? Dan kunt u geen Nederlandse bankrekening openen.

  • Heeft u (nog) geen Nederlandse bankrekening? Dan krijgt u van ons een tijdelijke prepaidcard voor het leefgeld. Alleen wij kunnen daar geld op storten.

Meer informatie

3. Leefgeld

Heeft u niet genoeg geld om van te leven? Dan kunt u leefgeld van ons krijgen. Het leefgeld is bedoeld voor eten en drinken, persoonlijke uitgaven zoals kleding en wonen.

Hoeveel leefgeld

Hoeveel leefgeld u krijgt, hangt af van uw situatie. De bedragen zijn per persoon (ook voor kinderen jonger dan 18 jaar).

Als u in een gemeentelijke opvang verblijft

  • persoonlijke uitgaven: € 55,-
  • eten en drinken: € 205,-. U krijgt dit alleen als u geen eten en drinken krijgt in de gemeentelijke opvang. Krijgt u wel eten en drinken? Dan krijgt u dit bedrag niet.

Als u in een gastgezin verblijft

  • persoonlijke uitgaven: € 55,-
  • eten en drinken: € 205,-
  • woontoeslag voor een volwassene: € 215,-
  • woontoeslag voor een kind jonger dan 18 jaar: € 55,-

Hoe vraag ik leefgeld aan

Verblijft u in een gemeentelijke opvang in Capelle, Krimpen of Zuidplas?

Daar zijn we bijna elke week aanwezig. Onze medewerkers kunnen u dan helpen met:

  • de aanvraag van leefgeld
  • vragen over werk
  • doorgeven van veranderingen

Vraag de locatiemanager wanneer we weer komen. Of mail naar: oekraine@ijsselgemeenten.nl. U kunt dan meteen een afspraak maken.

Verblijft u bij particulieren, bijvoorbeeld een gastgezin?

Dan is het in elke gemeente anders geregeld.

Schrijft u zich in bij de gemeente Capelle aan den IJssel? Dan proberen we u aansluitend meteen te helpen met de aanvraag voor het leefgeld. Lukt dat niet, dan maken we een aparte afspraak.

Schrijft u zich in bij de gemeenten Krimpen of Zuidplas? Laat het ons weten via de mail: oekraine@ijsselgemeenten.nl Dan bellen we u op om een afspraak te maken voor de aanvraag van het leefgeld.

Welke informatie is nodig?

  • Naam
  • Legitimatiebewijs: paspoort of ID-kaart
  • Bankrekeningnummer
  • BSN-nummer

Wanneer wordt leefgeld betaald?

Hebben we al uw gegevens? Dan krijgt u binnen 5 werkdagen de eerste betaling. Daarna krijgt u uw leefgeld elke 1e dag van de maand op uw Nederlandse bankrekening. Heeft u (nog) geen Nederlandse bankrekening? Dan krijgt u het geld op een prepaidcard.

Verandering doorgeven

Krijgt u leefgeld en verandert er iets in uw situatie? Laat dat snel aan ons weten. Bijvoorbeeld:

  • U gaat verhuizen, binnen of buiten Capelle, Krimpen of Zuidplas
  • U gaat terug naar Oekraïne
  • U krijgt een (andere) bankrekening voor het leefgeld
  • Uw gezin verandert: u krijgt een kind of een ander gezinslid komt bij u wonen
  • U gaat werken of stopt met werk

Een verandering kunt u op verschillende manieren doorgeven:

Geeft u een verandering niet of te laat door? En krijgt u hierdoor te veel leefgeld? Dan moet u dat geld terugbetalen.

4. Werk

Als u wilt werken in Nederland kunnen we u helpen. U kunt hiervoor een afspraak maken met één van onze medewerkers. Zij komen naar de opvanglocaties toe. Meldt u aan voor een afspraak via e-mail: oekraine@ijsselgemeenten.nl.

Let op: Als u gaat werken stopt uw leefgeld. Ook als u minder verdient dan het bedrag van het leefgeld.

Wat heeft u nodig voor werk:

  • Uw BSN-nummer
  • Een Nederlandse bankrekening

Hulp

Tijdens de afspraak maken we met u een profiel aan op www.hallowerk.nl. In dit profiel vertelt u iets over uzelf, uw opleiding en ervaring met werk. Via die website kunnen werkgevers u vinden en contact met u opnemen. Daarnaast kunnen we met werkgevers langskomen bij de opvanglocaties. Dan kunt u de werkgevers persoonlijk ontmoeten.

Informatie voor werkgevers

Wilt u mensen uit Oekraïne aan werk helpen? Veel werkgevers in de regio Rijnmond en Den Haag vinden via het platform Hallo Werk al nieuwe medewerkers. Wij helpen u graag bij het maken van een account en het zoeken van kandidaten. 

Heeft u nog geen werkgeversaccount? Stuur uw gegevens dan aan ons door via https://hallo-werk.nl/contact/. Dan komt een accountmanager bij u langs voor meer uitleg. En misschien kunnen we zelfs al een match te maken.

Meer informatie

Meer informatie over uw verblijf in Nederland en de meest gestelde vragen vindt u op de website van uw gemeente:

Of op de websites van: 

Contact

Wij zijn regelmatig aanwezig in de opvanglocaties in de 3 gemeenten. We kunnen u daar helpen met:

  • een aanvraag van leefgeld
  • vragen over werk
  • het doorgeven van veranderingen

Meld u van tevoren aan via e-mail oekraine@ijsselgemeenten.nl.

Heeft u een vraag? Mail deze vraag dan naar oekraine@ijsselgemeenten.nl. Stel alstublieft uw vraag in het Nederlands of Engels. Lukt u dat niet? Vraag dan hulp.