Wanneer u een bijstandsuitkering aanvraagt, wordt u uitgenodigd op het Werkplein IJsselgemeenten.

Na aanmelding

U spreekt daar een casemanager Werk. Deze casemanager begeleidt u bij het zoeken naar werk.

Met de casemanager bespreekt u:

  • uw opleiding
  • werkervaring
  • persoonlijke omstandigheden
  • uw mogelijkheden op de arbeidsmarkt

Samen maakt u een persoonlijk plan van aanpak om snel aan het werk te gaan. Wanneer u ondersteuning nodig heeft bij het vinden van werk kan de casemanager u aanmelden voor een training Pleinwerk. Lees meer over Pleinwerk op de pagina Training en opleiding.

Jonger dan 27 jaar?

Dan gelden er aparte regels voordat u in aanmerking komt voor een uitkering. Lees meer op de pagina Jongeren tot 27 jaar.

Weer aan het Werk

Wanneer u een baan heeft gevonden is er het nodige dat we samen moeten regelen. Wat allemaal? Dat hangt ervan af of u naast uw werk nog een aanvullende uitkering blijft ontvangen. In de folder Weer aan het werk (Pdf, 351 KB) leest u daar alles over. U kunt de folder ook opvragen bij onze informatielijn.

Eigen verantwoordelijkheid

In het eerste gesprek komen ook uw rechten en plichten aan bod. Zo bent u altijd zelf verantwoordelijk voor het zoeken naar werk en het solliciteren op passende vacatures. Op de pagina Aan het werk leest u welke arbeidsverplichtingen gelden wanneer u een bijstandsuitkering heeft. Ook deze video (3:14 minuten, Youtube(externe link)) gaat over uw rechten en plichten.