Stappen naar werk
Wanneer u een bijstandsuitkering aanvraagt, wordt u uitgenodigd op het Werkplein IJsselgemeenten.
Na aanmelding
U spreekt daar een casemanager Werk. Deze casemanager begeleidt u bij het zoeken naar werk.
Met de casemanager bespreekt u:
- uw opleiding
- werkervaring
- persoonlijke omstandigheden
- uw mogelijkheden op de arbeidsmarkt
Samen maakt u een persoonlijk plan van aanpak om snel aan het werk te gaan. Wanneer u ondersteuning nodig heeft bij het vinden van werk kan de casemanager u aanmelden voor een training Pleinwerk. Lees meer over Pleinwerk op de pagina Training en opleiding.
Jonger dan 27 jaar?
Dan gelden er aparte regels voordat u in aanmerking komt voor een uitkering. Lees meer op de pagina Jongeren tot 27 jaar.
Weer aan het Werk
Wanneer u een baan heeft gevonden is er het nodige dat we samen moeten regelen. Wat allemaal? Dat hangt ervan af of u naast uw werk nog een aanvullende uitkering blijft ontvangen. In de folder Weer aan het werk (Pdf, 351 KB) leest u daar alles over. U kunt de folder ook opvragen bij onze informatielijn.
Eigen verantwoordelijkheid
In het eerste gesprek komen ook uw rechten en plichten aan bod. Zo bent u altijd zelf verantwoordelijk voor het zoeken naar werk en het solliciteren op passende vacatures. Op de pagina Aan het werk leest u welke arbeidsverplichtingen gelden wanneer u een bijstandsuitkering heeft. Ook deze video (3:14 minuten, Youtube) gaat over uw rechten en plichten.