Wanneer u een bijstandsuitkering krijgt, bent u verplicht om werk te zoeken. Dit noemen we de arbeidsverplichting. Met een lage opleiding kan moeilijk zijn om werk te vinden. Helemaal als u ook nog alleen zorgt voor één of meer kinderen jonger dan 5 jaar.

Daarom geven we u de tijd om een opleiding te volgen. U krijgt daar maximaal 5 jaar voor. In die periode hoeft u niet te zoeken naar werk. U volgt dan wel een opleiding of doet een stage. Zo verbetert u uw kansen op de arbeidsmarkt.

Voorwaarden

U kunt tijd krijgen voor scholing door vrijstelling van de arbeidsplicht, als:

• U bent alleenstaande ouder
  • U zorgt voor uw kind(eren) jonger dan 5 jaar
  • U heeft een bijstandsuitkering
  • U heeft geen diploma’s op MBO-4 niveau

Andere regels

• Voor maximaal 5 jaar
  • Tot een opleiding op maximaal MBO-4 niveau
  • Zolang u goede studieresultaten haalt en inzet laat zien
  • Tot uw jongste kind 5 jaar is

Vijf jaar tijd

Als u niet meer aan de voorwaarden voldoet, stopt de vrijstelling. Bijvoorbeeld als uw jongste kind 5 jaar wordt. Als u nog geen 5 jaar vrijstelling heeft gebruikt, kunt u verder gaan als u weer aan de voorwaarden voldoet. Bijvoorbeeld als u weer een baby krijgt.

Ook als u een tijd geen recht heeft op een uitkering en later wel weer, kunt u opnieuw de vrijstelling aanvragen. Als u naar een andere gemeente verhuist kunt u daar de vrijstelling weer aanvragen.

Aanvragen

Wilt u vrijstelling van de arbeidsplicht om een opleiding te doen? Vul het formulier in.

Aanvraag vrijstelling arbeidsverplichting alleenstaande ouder (Pdf, 152 kB)

Stuurt u het op naar:

Sociale Zaken IJsselgemeenten
Antwoordnummer 760
2900 WE, Capelle aan den IJssel.

Scholingsplan

Als we denken dat u in aanmerking komt, nodigen we u uit voor een gesprek. U kunt dan vertellen wat voor opleiding of stage u wilt doen. We kijken dan samen naar de mogelijkheden.

De afspraken die we maken zetten we in een scholingsplan. Als uw opleiding is gestart bekijken we ieder half jaar hoe het gaat en of de vrijstelling blijft gelden.

Meer informatie

Heeft u nog vragen? Of twijfelt of u voor de vrijstelling in aanmerking komt? of wilt u het formulier ontvangen? Neem dan contact op met onze informatielijn met ons contactformulier of bel op werkdagen tussen 8.00 en 14.00 uur 010 - 284 84 57.