Op Facebook en Whatsapp krijgt u soms nepberichten over de Energietoeslag. Dit zijn berichten van oplichters. In de berichten staat dat u een ‘extra toezegging’ voor energietoeslag heeft gekregen van € 826. Dat is niet waar.

In de berichten vragen oplichters u op een link te klikken die lijkt op van MijnOverheid. Daar vragen ze u om uw gegevens in te vullen of om een bestand te downloaden. Doe dat niet. Daarmee stelen ze uw gegevens en / of uw geld. Of ze plaatsen een virus op uw telefoon, tablet of computer.  U kunt deze nepberichten ontvangen via sms, whatsapp of e-mail.

Voorbeeld

Voorbeeld Phishing bericht op facebook.
In de tekst staat: Geachte heer/mevrouw, Uit onze administratie is gebleken dat u in aanmerking komt voor een extra toezegging omtrent energietoeslag. Uw extra toezegging is vastgesteld op een bedrag van €826,- Om dit bedrag te kunnen ontvangen vragen wij u om uw gegevens te controleren en te verifiëren. Uw extra toezegging kan alleen worden uitgekeerd als wij beschikken over de juiste gegevens. U kunt dit nu doen via de onderstaande link. (link is niet toegevoegd, maar begint met mijnoverheid)

Geen linkjes

Uw gemeente, IJsselgemeenten en Mijn Overheid sturen nooit zulke berichten. In berichten van Mijn Overheid zit ook nooit een link naar hun website. Ze vragen u zelf naar de website te gaan. U moet dan zelf inloggen in uw berichtenbox. Twijfelt u of een bericht echt is? Bel dan eerst de organisatie waar het bericht van komt.

Energietoeslag 2022

Heeft u al de energietoeslag van 2022 ontvangen? Dan krijgt u geen geld meer. Heeft u nog geen energietoeslag voor 2022 aangevraagd? Dan kunt u op www.ijsselgemeenten.nl/energietoeslag zien of u er recht op heeft. U kunt dan nog een aanvraag doen tot en met 30 juni 2023.