Heeft u een brief ontvangen, dat u uw bankafschriften moet inleveren? Dat kan nu eenvoudig online via onze online Brievenbus bankafschriften.

Wij vragen deze informatie omdat u een uitkering of bijzondere bijstand aanvraagt. Of u krijgt al een uitkering van ons en wij doen een heronderzoek. Met deze informatie zien wij of u de uitkering kunt krijgen. Of we kijken of het nog klopt dat u een uitkering krijgt. En de hoogte van uw uitkering nog goed is.

Bankafschriften delen met inlevercode

Nodig voor het gebruik van de Brievenbus bankafschiften

Internetbankieren of een bankapp voor alle rekeningen:

  • van uzelf
  • uw partner (als u die heeft)
  • uw kinderen tot 18 jaar (als u die heeft)

U hoeft geen toegang te hebben tot de gegevens van uw partner of kinderen. U kunt ze een link sturen. Daarmee kunnen zij zelf hun bankafschriften toevoegen.

U kunt de Brievenbus bankafschriften op 2 manieren starten:

  1. Via de QR-code (via uw telefoon of tablet)
  2. Via de inlevercode (via uw pc, laptop, telefoon of tablet)

De codes krijgt u van ons met een brief.

Niet verplicht

Wilt u de Brievenbus bankafschriften niet gebruiken? Dan is dat geen probleem. U levert uw bankafschriften dan op een andere manier in. Bijvoorbeeld met de post of via ‘Verzenden documenten’. Het maakt geen verschil voor uw aanvraag of onderzoek van uw uitkering hoe u uw bankafschriften inlevert.

Starten met de QR-code

In onze brief staat een QR-code.  

  • Scan de QR-code met de camera van uw smartphone of tablet. Of met een speciale app om QR-codes te scannen.  
  • Tik op de link. 
  • De Brievenbus bankafschriften opent. 

Hierna gaat u uw bankafschriften delen. Volg de stappen goed op. 

Problemen met inloggen? 

Met sommige smartphones of tablets werkt het inloggen met de QR-code niet goed. Kies dan voor het inloggen met de inlevercode. 

Starten met inlevercode

In onze brief staat een inlevercode van 5 letters. 

  • Vul de inlevercode in. U kunt hoofdletters of kleine letters gebruiken.  

Hierna gaat u uw bankafschriften delen. Volg de stappen goed op. 

Hoe werkt het bankafschriften delen?

  1. In de brievenbus bankafschriften controleert u eerst uw gegevens. U ziet de periode waarover u uw bankafschriften moet inleveren. Meestal zijn dat de afschriften van de laatste 3 maanden.  
  2. U kiest uit een overzicht de bank waarbij u een rekening heeft. Dit gaat hetzelfde als bij een “Tikkie”. De brievenbus bankafschriften maakt daarna verbinding met uw eigen bank. U logt in bij uw bank, zoals u dat gewend bent. Dan kiest u de bankrekening(en) die u moet inleveren. U ziet welke bankafschriften u gaat inleveren.  
  3. Heeft u nog een bankrekening bij een andere bank? Dan kiest u voor ’voeg nog een bankrekening toe’. Dan volgt u hetzelfde proces.
  4. Daarna geeft u akkoord om deze in te leveren. 

Alle bankafschriften van uw gezin inleveren

U moet bankafschriften inleveren van alle bankrekeningen van mensen in uw gezin. Ook van uw partner en kinderen jonger dan 18 jaar. U kunt de link van de brievenbus bankafschriften met hen delen. Of zij kunnen dezelfde code uit de brief gebruiken.U kunt van elkaar niet de ingeleverde gegevens zien. U kunt alleen de gegevens zien die u zelf heeft ingeleverd. Een partner ziet alleen de laatste 3 cijfers van de bankrekening(en) die al zijn ingeleverd. 

Ook van andere bankrekeningen waarover u kunt beschikken moet u de bankafschriften delen. Bijvoorbeeld rekeningen waarvoor u gemachtigd bent of van uw zakelijke rekeningen.

Bankrekening zonder IBAN-nummer

De brievenbus bankafschriften gebruikt uw IBAN-nummer bij het inleveren. Elke betaalrekening heeft een IBAN-nummer. Het IBAN-nummer staat op uw bankpasje of bij uw rekeningoverzicht van uw internetbankieren.

Sommige rekeningen hebben geen IBAN-nummer. Bijvoorbeeld een spaarrekening bij de ING, een Paypal-rekening, een creditcard, enzovoort. Deze rekeningen levert u op een andere manier bij ons in. Bijvoorbeeld met de post of via www.ijsselgemeenten.nl/verzenden
 

Uitgaven doorstrepen

Wij hebben meestal alleen informatie nodig over uw inkomsten. U mag daarom uitgaven op uw bankafschriften doorstrepen. Soms moeten we wel de uitgaven weten. Gebruikt u de brievenbus bankafschriften? Dan kunt u geen uitgaven doorstrepen.

Wilt u wel uw uitgaven doorstrepen? Dan levert u de bankafschriften op een andere manier bij ons in. Bijvoorbeeld met de post of via www.ijsselgemeenten.nl/verzenden.

Hulp bij schulden

Veel mensen hebben schulden of moeite om alle rekeningen te betalen. Gemeenten zijn verplicht om deze mensen te helpen. Streept u uw uitgaven door? Dan zien we minder goed of u problemen hebt met geld of al schulden heeft. Dan kunnen we u minder goed helpen.

Wilt u hulp bij problemen met betalen of schulden? Kijk wat u kunt doen op onze pagina Hulp bij schulden.
 

Wilt u niet dat wij naar uw uitgaven kijken? En niet kunnen zien of u problemen hebt met geld of al schulden heeft? Gebruik de brievenbus bankafschriften dan niet. Lever uw bankafschriften op een andere manier in. U kunt dan uw uitgaven doorstrepen. 

Op een andere manier bankafschriften inleveren?

Wilt u de brievenbus bankafschriften niet gebruiken of uw uitgaven doorstrepen? Lever dan uw bankafschriften in met de post of via www.ijsselgemeenten.nl/verzenden. Zo kunt u ook rekeningen inleveren zonder IBAN-nummer en andere documenten die u bij ons moet inleveren.

Uw privacy wordt beschermd

  • Wij gebruiken uw bankafschriften alleen voor uw aanvraag / (her)onderzoek 
  • Wij zien alleen de bankafschriften die u inlevert 
  • Uw bankafschriften levert u 1 keer bij ons in 
  • Alleen wij krijgen de gegevens. We delen ze met niemand 
  • U levert alleen bankafschriften in over de door ons gevraagde periode 
  • Bekijk de privacyverklaring 

Wat doen wij met uw gegevens?

Na ontvangst van uw bankafschriften helpt het computersysteem de medewerker met het beoordelen hiervan. En of u zich aan de informatieplicht heeft gehouden. Maar ook of u recht heeft op een uitkering of dat het nog klopt dat u een uitkering krijgt. En of u nog het juiste bedrag ontvangt.

Meer informatie over de informatieplicht vindt u onder ‘Informatie geven’ in de Folder 'Uw uitkering. Hoe werkt dat? Rechten en plichten met een uitkering.’

Het computersysteem maakt met de informatie van de bankafschriften een verslag. Het geeft een overzicht van het geld op uw rekeningen en een huishoudboekje (totale inkomsten en totale uitgaven). Uw uitgaven worden op soort aangegeven. Bijvoorbeeld alle kosten voor eten, uitgaven in het buitenland, tanken en parkeren van uw auto, verzekeringen, enzovoort. Zo kan de medewerker sneller zien of er geen bijzonderheden zijn. Bij kopieën van uw bankschriften moet de medewerker al uw uitgaven 1 voor 1 bekijken. We zien ook op een kaart waar u uw uitgaven heeft gedaan.

Uw uitgaven vergelijkt het systeem met wat een vergelijkbaar gezin uitgeeft. Zo kan de medewerker zien of u hulp nodig heeft. Zo ja, welke hulp nodig is. En of u bijvoorbeeld alle toeslagen van de Belastingdienst ontvangt. Of op tijd zien dat u problemen hebt met geld of schulden heeft. Heeft u die? Dan kunnen we daarmee rekening houden als we afspraken maken over uw re-integratie. 

Wilt u niet dat wij zien waar u uw geld aan uitgeeft of waar u dit doet? En  wilt u ook niet dat wij kunnen zien of u problemen hebt met geld of schulden? Gebruik de brievenbus bankafschriften dan niet. Lever uw bankafschriften dan op een andere manier in. U kunt dan ook uw uitgaven doorstrepen.

Lever bankafschriften binnen 14 dagen in

Zorg ervoor dat u uw bankafschriften zo snel mogelijk inlevert. Doe dit wel binnen 14 dagen na ons verzoek. Zo kunnen we snel zien of alles goed is met uw aanvraag of uitkering. 

Veelgestelde vragen

Ben ik verplicht om mijn bankafschriften via de 'Brievenbus bankafschriften’ in te leveren? 

Nee, u bent dit niet verplicht. Levert u uw bankafschriften op een andere manier in dan met de 'Brievenbus bankafschriften'? Dan maakt dat niet uit voor het besluit op uw aanvraag of (her)onderzoek van uw uitkering.

Kan ik de 'Brievenbus bankafschriften' ook gebruiken op mijn smartphone of tablet? 

Ja, de 'Brievenbus bankafschriften' kunt u ook gebruiken op uw smartphone of tablet.  

De ‘Brievenbus bankafschriften’ doet het niet goed op mijn computer. Wat moet ik doen? 

Het kan zijn dat u uw internetbrowser moet bijwerken naar de nieuwste versie. Lees op SeniorWeb(externe link) hoe u uw browser kunt updaten. Bekende browsers zijn Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge of Safari. 

Blijft de 'Brievenbus bankafschriften' niet goed werken? Geef dit dan door aan uw contactpersoon.

Waarom staat er Klarna-Kosma in het menu van de applicatie?

'Brievenbus bankafschriften' maakt gebruik van leverancier Klarna-Kosma om bankafschriften te delen. Uw gegevens komen nooit in het bezit van Klarna-Kosma. Klarna-Kosma legt voor ons de verbinding met de bank.

Hulp nodig?

Het is soms moeilijk om formulieren in te vullen of gegevens in te leveren. Heeft u hulp nodig bij het inleveren van uw bankafschriften? Bel ons dan op 010 - 284 84 57 (op werkdagen van 8.00 tot 14.00 uur). Of kijk voor hulp in uw gemeente op www.ijsselgemeenten.nl/hulp.