Sinds april heeft Ernst (61) maar liefst 2 banen. Hij werkt als privacy officer bij de gevangenis in Krimpen en bij de gemeente Culemborg. Hij vertelt samen met casemanager Wanda hoe dat is gekomen.

Ernst legt eerst uit wat een privacy officer doet: “Ik adviseer een organisatie hoe ze moeten omgaan met persoonsgegevens die ze van mensen hebben. Dat kunnen gegevens zijn van medewerkers, klanten of inwoners. Denk aan namen, adressen, plaats van geboorte, inkomen, enzovoort. Wie mag die informatie zien en met wie mag je dat delen. Daar zijn allemaal regels voor. In mijn werk leg ik dat aan de medewerkers uit. Bijvoorbeeld adviseer ik bij het afhandelen van een datalek. Je kunt dan denken aan persoonsgegevens die aan een verkeerde geadresseerde zijn verstuurd, een usb-stickje verloren in de trein, of een laptop gestolen van de achterbank van je auto.”

Ernst en Wanda praten samen
Ernst praat met casemanager Wanda over zijn nieuwe baan. (Foto: Frank de Roo)

Ander werk

“Ik heb jarenlang gewerkt als personeelsadviseur. Dat wilde ik niet meer. Ik was me aan het omscholen naar privacy officer. Dat was een opleiding op hbo-niveau en duurde ongeveer 8 maanden. Ik had ook al stage gelopen. Toen kwam corona en kon ik niet meer bij dat bedrijf blijven. In september 2021 ben ik vanuit Zeeland in Krimpen komen wonen. Mijn ouders hadden steeds meer hulp nodig. Ik wilde daarom dichter bij hen wonen. Ik kwam na de verhuizing bij het Werkplein IJsselgemeenten terecht. Bij het Werkplein kreeg ik Wanda als casemanager. Met haar besprak ik mijn mogelijkheden en wensen op gebied van werk”.

Werkervaring

“Ik wilde graag aan het werk als privacy officer. Ik had alleen niet genoeg ervaring om daar werk in te vinden. Wanda vroeg ook casemanager Zerrin om hulp. Zij vond een werkgever gevonden voor werkervaring. Daarna kreeg ik een proefplaatsing bij een werkgever die mij een baan aanbood. Die baan ging uiteindelijk niet door maar deze werkgever betaalde voor mij nog wel een extra opleiding van 3 maanden. Tijdens de werkstages kreeg ik weer werkritme; deed ik ervaring op met het werk; leerde ik de praktijk beter kennen en hoe ik mezelf nog verder kan ontwikkelen en merkte ik dat het werk echt bij me past en dat ik het leuk vind.”

Solliciteren

“Aan het eind van de proefplaatsing was ik klaar om te solliciteren. Nu heb ik 2 banen van 18 en van 12 uur.  Er is dus genoeg werk”, lacht Ernst. “Ik ben heel erg blij met de tijd die Wanda en haar collega Zerrin me gaven om me verder te ontwikkelen.” Wanda voegt daaraan toe: “Zo bereiken we wat we willen: Mensen die echt een baan naar hun zin vinden. Op een plek waar ze langer kunnen blijven.”

Doen waar pit in zit

Wanda: “Ik zeg altijd: ‘je moet doen waar pit in zit’. Werk vinden dat je kan en wat bij je past. Dan kan iemand ook meer dan 100% zijn.” Ernst heeft als tip: “Bedenk goed wat je wil doen en ga aan de slag. En wees niet bang je casemanager om hulp en advies te vragen.” Wanda zegt tot slot: “We kunnen helpen bij het vinden van een opleiding en die misschien betalen. We helpen met een ervaringsplek of loonkostensubsidie voor een werkgever. Er is van alles mogelijk. Neem contact op met je casemanager als je ideeën hebt.”