De doelstelling is om binnen de financiële kaders een veilige, flexibele en kwalitatief goede informatievoorziening te realiseren voor de deelnemende gemeenten en IJsselgemeenten zelf.

ICT IJsselgemeenten houdt zich bezig met alle aspecten van ICT: beleid, informatiebeveiliging, informatisering en automatisering. De servicedesk is het loket voor alle gebruikers.

Voor wie

ICT IJsselgemeenten is verantwoordelijk voor de ICT van de

  • gemeenten Capelle aan den IJssel
  • Krimpen aan den IJssel
  • het Ingenieurs Bureau Krimpenerwaard
  • afdeling Sociale Zaken van IJsselgemeenten.

Samen zijn deze organisaties goed voor ongeveer 1.200 gebruikers, tientallen vakapplicaties en 80 terabyte aan gegevensopslag.

Wat

Als ICT IJsselgemeenten zijn wij verantwoordelijk voor de

  • ICT-infrastructuur
  • Informatiebeveiliging
  • Informatiemanagement
  • functioneel beheer, technisch beheer en de servicedesk.

Doel

Daarbij hebben we één doel: Een goed werkende ICT-voorziening en daarmee een tevreden klant.

“Wij zijn een krachtige, professionele organisatie die volgens marktconforme voorwaarden (geld en kwaliteit) uitstekende dienstverlening levert zodat onze klanten succesvol kunnen zijn.”

Ons DNA

Wij zijn een jonge club van ongeveer 40 mensen met een no-nonsense aanpak. We zijn lekker direct naar elkaar, hebben veel plezier, ondernemen ook buiten kantoortijd allerlei activiteiten, gaan jaarlijks enkele dagen met elkaar weg en werken vooral hard.

Maandelijks lunchen we met de hele afdeling en delen dan alle nieuwtjes met elkaar. We zijn een gemotiveerd team!

We stellen hoge eisen aan de kwaliteit van ons werk. Naast de kwaliteit van de techniek zijn we ook continue bezig met informatiebeveiliging en de procedures binnen alle facetten van ons werk.

We zorgen steeds weer voor de professionalisering van de afdeling als geheel en voor iedereen individueel. Zo komen we iedere keer een stap verder. We proberen alle medewerkers op zijn of haar kracht in te zetten en geven iedereen de kans zich verder te ontwikkelen.

Kortom: een jonge, professionele organisatie waar je veel kansen krijgt om jezelf te ontwikkelen en ook verantwoordelijkheden krijgt. We werken flexibel en zorgen ook dat de middelen hiervoor aanwezig zijn.

Onze afdeling: Wie doet wat

Het afdelingshoofd is verantwoordelijk voor de gehele afdeling. Daarnaast vormt zij samen met het afdelingshoofd Sociale Zaken en Directeur van IJsselgemeenten de directie van de organisatie.

Er zijn twee units. De eerste richt zich op de domeinen beheer en bedrijfsvoering en de tweede heeft de focus op interne en externe dienstverlening.

Binnen de laatste unit is er een coördinator voor de systeembeheerders en de servicedesk en hij is daarnaast tevens verantwoordelijk voor de techniek rondom informatiebeveiliging,

In iedere unit zijn IT-adviseurs en functioneel beheerders werkzaam.

De gehele afdeling bestaat uit ongeveer 40 medewerkers.

Servicedesk

De servicedesk is vaak het eerste contact voor de gebruiker. De gebruiker kan 24/7 via een zelfserviceportaal een vraag stellen of een probleem melden. Voor dringende problemen kunnen klanten daarnaast altijd bellen. Buiten kantooruren zijn er collega’s stand-by.

Functioneel beheerders

De hoofdtaak van een functioneel beheerder is het beheren van de functionaliteiten van een standaard-applicatie. Binnen de afdeling is er een nauwe samenwerking met de IT‑adviseur en de collega’s binnen hetzelfde domein. Ook heeft de functioneel beheerder veel contact met key-users en gebruikers en is hij/zij regelmatig  op de vak afdeling aanwezig.

IT-adviseurs

De IT-adviseur vertaalt de informatiebehoefte van verschillende vakafdelingen in samenspraak met de informatiemanager van de gemeente. De IT-adviseur ondersteunt de afdelingen, beheert de contracten en zorgt ook dat er goede afspraken met aan de ene kant de gemeenten en aan de andere kant de leveranciers gemaakt worden.

Systeembeheer

De systeembeheerder beheert de technische infrastructuur die nodig is om alle gemeentelijke ICT activiteiten te kunnen uitvoeren. Zowel binnen de gemeentelijke organisatie als naar inwoners en derde partijen toe.

CISO (Chief Information Security Officer)

De CISO is dé spin in het web als het gaat om de beveiliging van informatie binnen de organisatie. Hij is verantwoordelijk voor het implementeren van, en het toezicht houden op, het informatiebeveiligingsbeleid binnen de eigen organisatie en de beide gemeenten.

Beleidsmedewerkers

De beleidsmedewerker houdt zich bezig met het informatie- en automatiseringsbeleid voor de eigen organisatie en ondersteunt de gemeenten in hun informatiebeleid.

Administratie

De administratieve ondersteuning houdt zich primair bezig met factuurafhandeling, de verplichtingenadministratie en contractbeheer.

Opleiding/stages

Om een bijdrage te leveren aan het opleiden van jonge professionals werken we nauw samen met de opleiding Business IT & Management van de Hogeschool Rotterdam en met verschillende MBO-opleidingen. Wij hebben regelmatig studenten in ons midden waarmee we onze kennis uit de praktijk delen en de studenten een kans geven zich bij ons verder te ontwikkelen en in de praktijk te leren. Wij zijn een erkend opleidingsbedrijf.

Onze dienstverlening

Om zeker te zijn van een goed werkende, stabiele infrastructuur, kijken wij dagelijks naar kansen en bedreigingen. Waar we mogelijkheden zien om de ICT-omgeving van onze klanten te verbeteren, doen we dat. Dit doen we naast het normale beheer van de ICT-omgeving en de programma’s (applicaties).

‘s Avonds en in de weekenden doen we updates van de gehele IT-infrastructuur of van specifieke applicaties.

Projecten voor het vervangen of inzetten van nieuwe computerprogramma’s voor de organisaties, ondersteunen we op technisch vlak.

De ICT-omgeving

We werken voor meerdere organisaties en om te zorgen dat het werk in het geval van calamiteiten kan doorgaan, hebben we twee datacenters die via een eigen glasvezel met elkaar verbonden zijn en “spiegel” draaien.

Een complexe omgeving met honderden databases en honderden servers en een netwerk met tientallen switches en access points. Dit alles is nodig om de bijna 100 vakapplicaties voor de gemeenten te kunnen faciliteren. Of het nu gaat om het aanvragen van een uitkering, een paspoort of rijbewijs of het aangeven van een geboorte of een melding van een kapotte lantaren, voor dit alles zijn applicaties nodig en dragen wij de technische verantwoording dat het werkt.

Naast deze omgeving die ICT-collega’s beheren, zorgen we ook dat alle medewerkers van de organisaties hun werk kunnen doen met digitale middelen als laptops en  iPhones. De organisaties hebben HR-systemen, financiële applicaties, facilitaire systemen en nog veel meer applicaties die de ambtenaren nodig hebben om hun werk te doen. Ook deze faciliteren en onderhouden we.

De gemeenteraadsleden van beide gemeenten ondersteunen wij met laptops of iPads en de benodigde applicaties.