Nieuws

HOME  |  IJsselgemeenten  |  Nieuws

Nieuws

  • Zorgverzekering zonder eigen risico

    (18-11-2021)

    Uw gezondheid is natuurlijk belangrijk. Een goede zorgverzekering daarom ook. Voor inwoners van Capelle, Krimpen en Zuidplas met hoge zorgkosten is er het VGZ Rotterdampakket. Dit is een basisverzekering met een aanvullende verzekering en een vergoeding voor de tandarts.

    Lees verder
  • TONK verlengd tot en met 31 december!

    (16-11-2021)

    In Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Zuidplas kunnen inwoners de TONK nog krijgen tot en met 31 december 2021. De drie gemeenten hebben besloten de TONK te verlengen. De TONK is de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten. Het is een vergoeding voor woonkosten voor mensen die in financiële problemen zijn gekomen door de coronamaatregelen. 

    Lees verder
  • De Tozo stopt. Wat nu?

    (29-09-2021)

    Op 1 oktober eindigt de Tozo (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers). U kunt tot en met 30 september 2021 Tozo aanvragen. Heeft u daarna nog financiële ondersteuning nodig? Dan kunt u vanaf begin oktober een Bbz-uitkering aanvragen. Dit is een aanvullende uitkering voor uw levensonderhoud. De Bbz-uitkering vraagt u aan bij het Regionaal Bureau zelfstandigen (RBZ).

    Lees verder
  • Zelfstandige en het coronavirus

    (28-09-2021)

    Loopt u als zzp'er of ondernemer door het coronavirus opdrachten mis? Of gaan evenementen of projecten niet door? Misschien heeft u hierdoor niet genoeg geld meer om van te leven. Of u kunt uw werknemers niet meer betalen. Dan willen we u wijzen op mogelijke financiële ondersteuning. Of u die hulp ook krijgt, hangt af van uw situatie.

    Lees verder
  • Vind een baan in onze vacaturebank

    (27-09-2021)

    In onze vacaturebank vindt u banen die we nu voor u hebben. Op dit moment ongeveer 25. We noemen er hier een paar.

    Lees verder
  • Onze service in coronatijd

    (27-09-2021)

    We willen u en onze medewerkers beschermen tegen corona. Dus: we doen de dingen zoveel mogelijk zonder persoonlijk contact. Onze balie is 2 dagen in de week op afspraak open. Wij werken zoveel mogelijk thuis. Afspraken hebben we per telefoon of videogesprek. En met vragen bellen, mailen of appen we elkaar. Alleen als het niet anders kan, spreken we u persoonlijk.

    Lees verder
  • Meubel- en kledingbank Capelle

    (27-09-2021)

    Heeft u weinig geld voor kleding en meubels? Dan is een kringloopwinkel een goede keuze. U kunt daar goedkoper tweedehands spullen kopen.

    Lees verder
  • Post van Sociale Zaken

    (27-09-2021)

    Wij sturen u regelmatig brieven. Dat kan een besluit zijn, een vraag of een uitnodiging voor een gesprek. Wij verwachten dat u onze brieven op tijd leest en reageert. Doet u dat niet? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering. Kijk dus iedere dag in uw brievenbus.

    Lees verder
  • Stichting ZO! van start in Zuidplas

    (27-09-2021)

    Op 1 juli is Stichting ZO! in Zuidplas gestart. Stichting ZO! is een nieuwe naam met bekende gezichten. In Stichting Zo! werken het Sociaal Team Zuidplas, Welzijn Zuidplas, Wmo, opbouwwerk en een deel van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) samen. Zuidplas heeft daarmee één ingang voor zorg, activiteiten en hulp. U vindt makkelijker en sneller hulp en de goede kwaliteit blijft.

    Lees verder
  • Geldzorgen? Schulden? Vraag snel hulp!

    (27-09-2021)

    Een uitkering is geen ‘vetpot’. Het is niet makkelijk om alle rekeningen te betalen. Een extra rekening kan dan al een probleem zijn. Bijvoorbeeld als de wasmachine kapot gaat. Of als je door ziekte een hoog eigen risico voor zorg moet betalen. Deze dingen zijn soms de start van geldproblemen.

    Lees verder
  • Paul werkt als monteur

    (24-09-2021)

    Sinds 25 augustus is Paul aan de slag bij H.J. van Sabben Schuifventilatieroosters B.V.

    Lees verder
  • Leer lezen, schrijven en digitaal meedoen

    (24-09-2021)

    Goed Nederlands spreken, lezen en schrijven is erg belangrijk. In het dagelijks leven en op het werk. En om de kinderen te helpen met school. Het Digi-Taalhuis helpt u daarbij. Capelle heeft een nieuw Digi-taalpunt. Het zit in het huis van de wijk van Middelwatering, Reigerlaan 66. Het hoort bij het Digi-Taalhuis.

    Lees verder
  • Wist u dat ... oktober 2021

    (24-09-2021) Lees verder
  • Zorgverzekering

    (24-09-2021)

    In Nederland moet iedereen een zorgverzekering hebben. Zorgverzekeraar VGZ heeft een zorgverzekering speciaal voor de inwoners van Capelle, Krimpen en Zuidplas. Dit is een basisverzekering met een aanvullend pakket voor onder meer tandarts en bril. Ook veel eigen bijdragen (Wmo) en het eigen risico van € 385 zijn meeverzekerd.

    Lees verder
  • Inkomsten: wat moet u doorgeven?

    (24-09-2021)

    Met een uitkering bent u verplicht andere inkomsten bij ons te melden. Veel mensen weten dat ze loon of een andere uitkering bij ons moeten melden. Maar ook andere soorten inkomsten moet u bij ons melden. 

    Lees verder
  • Kosten voor school

    (24-09-2021)

    U kunt voor de schoolkosten van uw kinderen van 4 tot en met 17 jaar een vergoeding krijgen. Het gaat om kosten voor activiteiten en/of lesmateriaal die de school voorschrijft. Bijvoorbeeld gymkleding, een schooltas, een rekenmachine, een agenda, een etui met potloden en pennen, schriften, een woordenboek, enzovoort.

    Lees verder
  • Vind personeel met samen investeren in opleiding

    (07-07-2021)

    Ook bij het Werkplein IJsselgemeenten geloven we in een leven lang leren en ontwikkelen. Veel mensen willen graag weer aan het werk gaan. Dat lukt dit in de praktijk niet altijd. Eén van de oorzaken is dat hun opleiding niet aansluit bij huidige vacatures.

    Lees verder
  • Uw kinderen kunnen meedoen!

    (05-07-2021)

    School, sport, uitstapjes… Uw kind doet graag mee. Dat kost vaak (veel) geld. Daarom is er extra geld voor gezinnen met minder inkomen. Hier kunt u lezen over de mogelijkheden. Veel gezinnen vragen het extra geld al aan. Als het nodig is, doet u dat ook. Zo doen ook uw kinderen mee!

    Lees verder
  • Wist u dat …juli 2021

    (05-07-2021) Lees verder
  • Bijzondere bijstand

    (02-07-2021)

    Soms heeft u door een bijzondere situatie extra kosten. Dit zijn dan kosten die niet iedereen heeft. Bijvoorbeeld voor rechtsbijstand, bewindvoering, betaling vaste lasten bij verblijf in een inrichting, reiskosten, uitvaartkosten, kosten voor schoolgaande kinderen, enzovoort.

    Lees verder
  • Bankzaken voor anderen

    (02-07-2021)

    Wilt u de bankzaken van iemand regelen die dat zelf niet kan? Bijvoorbeeld voor een familielid? Bespreek dit dan eerst met uw casemanager Inkomen. 

    Lees verder
  • Bevrijd van schulden

    (02-07-2021)

    Floriske (37) voelt zich ontzettend goed en gelukkig. Zij is bevrijd van een groot bedrag aan schulden. Haar uitkering is niet meer nodig. Ze woont samen met haar vriend. Ze kan weer leven!

    Lees verder
  • Nog geen 27 jaar? Terug naar school!

    (02-07-2021)

    Met een diploma heb je meer kans op betaald werk. Tot 27 jaar kun je nog studiefinanciering van DUO krijgen. Daarom is tot je 27e het volgen van een studie verplicht. Helemaal als je nog geen diploma hebt of geen werk kunt vinden met jouw diploma. In september starten weer veel opleidingen. Schrijf je op tijd in.

    Lees verder
  • Niet tevreden? Vertel het ons!

    (02-07-2021)

    Wij vinden een goed contact met u belangrijk. We willen u altijd op tijd informeren. Bijvoorbeeld over een aanvraag of een wijziging in uw uitkering. Als u een vraag heeft, willen we een duidelijk antwoord geven. Moet een casemanager u antwoord geven? Dan vinden we dat die u snel moet terugbellen. Daarbij willen we altijd vriendelijk en respectvol zijn. Ook als u bij ons op een gesprek of training komt.

    Lees verder
  • Vaker een persoonlijk gesprek

    (02-07-2021)

    In 2017 begonnen we anders om te gaan met mensen die door hun situatie slecht werk kunnen vinden. We spreken deze mensen vaker en over meer onderwerpen dan alleen de uitkering. We praten ook over persoonlijke dingen, zoals gezondheid, geld, relaties en wonen.

    Lees verder
  • Rapport: u gaf ons een 7,3

    (02-07-2021)

    Deze winter vroegen wij aan ongeveer 1300 van u: hoe tevreden bent u met onze hulp en service? Ook hebben we 13 klanten gesproken. We vroegen speciaal naar uw ervaringen tijdens corona. Het eindcijfer dat we kregen was een 7,3. Dat is bijna gelijk aan het cijfer van 2019: 7,4.

    Lees verder
  • Rob leerde lezen en schrijven toen hij 45 jaar was

    (02-07-2021)

    Rob werkte vroeger als stratenmaker. Dat vond hij leuk, want dan kon hij met zijn handen werken. Rob kon niet lezen en schrijven. Daarom hielp zijn vrouw hem daarbij.

    Lees verder
  • Op vakantie? Bespreek het vooraf met ons

    (02-07-2021)

    Deze zomer op vakantie naar het buitenland? De berichten zien er beter uit. Door het coronavirus kunt u misschien niet naar ieder land. En moet u als u terugkomt misschien wel een paar dagen verplicht thuis blijven.

    Lees verder
  • Vind een baan in onze vacaturebank

    (02-07-2021)

    In onze vacaturebank vindt u banen die we nu voor u hebben. Op dit moment ongeveer 20. We vermelden er hier een paar. U vindt meer informatie in de vacaturebank: www.ijsselgemeenten.nl/vacaturebank. Daar kunt u ook direct solliciteren. De inlogcode staat in de brief bij deze nieuwsbrief. Of vraag erom bij uw casemanager.

    Lees verder
  • Proef met digitaal huisbezoek uitgebreid

    (21-06-2021)

    Tijdens corona zijn we een proef gestart met digitale huisbezoeken via de smartphone. Daarmee onderzochten we het recht op een uitkering. De reden voor deze proef was dat door de coronaregels persoonlijke huisbezoeken (bijna) niet meer mogelijk waren. De ervaringen tot nu toe zijn goed. Nu is in de app een extra mogelijkheid toegevoegd: het videobellen.

    Lees verder
  • Baan op de tocht? Rijnmond Werkt Door helpt!

    (10-06-2021)

    Mensen die door de coronacrisis hun baan zijn verloren of dreigen te verliezen, kunnen terecht bij het Regionaal Mobiliteitsteam. Dit gebeurt onder de vertrouwde naam Rijnmond Werkt Door.

    Lees verder
  • Balie en informatielijn tot 14.00 uur open

    (03-06-2021)
    strip van de nieuwe openingstijden

    Sinds 1 juni zijn de balie en de informatielijn langer open. Uit onderzoek blijkt dat mensen ook graag in de middag willen bellen of langskomen. Bijvoorbeeld omdat ze ’s morgens werken. Daarom zijn de balie en telefoon nu tot 14.00 uur open. Dat was tot 12.00 uur.

    Lees verder
  • Simone werkt bij Hello Carwash

    (15-04-2021)

    Met veel plezier werkt Simone als horecamedewerker bij Hello Carwash. Ze heeft leuk werk én contact met mensen. Dat geeft haar zelfvertrouwen. “Ik dacht altijd: wie gaat mij aannemen?”

    Lees verder
  • Op Vakantie? Bespreek het vooraf met ons

    (15-04-2021)

    Door corona is de kans groot dat ook de zomer van 2021 er anders uitziet. We weten niet of we naar het buitenland kunnen. Misschien heeft u al besloten om dit jaar in Nederland te blijven. Als u op vakantie gaat moet u dit aan ons vertellen. Of het nu in het buitenland of in Nederland is.

    Lees verder
  • Wist u dat… april 2021

    (15-04-2021) Lees verder
  • Uitkering bij samenwonen

    (15-04-2021)

    Woont u samen met iemand anders in een huis? Dan gaan wij ervan uit dat u samen het huishouden deelt. U krijgt dan samen 1 uitkering. De inkomsten en het vermogen (bijvoorbeeld spaargeld of auto’s) van u beiden tellen dan mee voor de uitkering.

    Lees verder
  • Voorzieningenfonds Krimpen: ook voor volwassenen

    (15-04-2021)

    Ook volwassenen kunnen in 2021 nog geld uit het voorzieningenfonds krijgen voor sport of hobby. In december 2020 schreven we dat vanaf 2021 alleen kinderen nog een vergoeding uit het Voorzieningenfonds van Krimpen zouden krijgen. De gemeente had toen nog geen definitief besluit genomen. Nu wel: de raad besloot dat ook volwassenen in 2021 nog een vergoeding krijgen.

    Lees verder
  • Geldzorgen? Wacht niet, zoek hulp!

    (15-04-2021)

    “Kunt u de rekeningen niet meer betalen? Dan kunt u het beste snel hulp zoeken. Veel mensen wachten lang voor ze hulp vragen. Ze schamen zich. Terwijl ze er vaak niets aan kunnen doen. Ziekte, een eigen bedrijf dat failliet gaat, scheiding of het overlijden van een partner…

    Lees verder
  • Nieuwe regels voor terugbetalen

    (15-04-2021)

    Heeft u schulden? Dan moet u die terugbetalen. Maar u heeft ook geld nodig om van te leven. Dat staat ook in de wet. Het geld dat u nodig heeft om van te leven noemen we de beslagvrije voet.

    Lees verder
  • Problemen door toeslag kinderopvang

    (15-04-2021)

    Heeft de Belastingdienst uw toeslag voor kinderopvang stopgezet tussen 2005 en 2019? En bent u daardoor in de problemen gekomen? Moest u geld terugbetalen?

    Lees verder
  • Vind een baan in onze vacaturebank

    (15-04-2021)

    In onze vacaturebank vindt u banen die we nu voor u hebben. Op dit moment ongeveer 20. We vermelden er hier een paar. U vind meer informatie in de vacaturebank: www.ijsselgemeenten.nl/vacaturebank Daar kunt u ook direct solliciteren. De inlogcode staat in de brief bij deze nieuwsbrief. Of vraag erom bij uw casemanager.

    Lees verder
  • Onze service in coronatijd

    (15-04-2021)

    We willen u en onze medewerkers beschermen tegen corona. Dus: we doen de dingen zoveel mogelijk zonder persoonlijk contact. Onze balie is 2 dagen in de week op afspraak open. Wij werken zoveel mogelijk thuis. Afspraken hebben we per telefoon of videogesprek. En met vragen bellen, mailen of appen we elkaar. Alleen als het niet anders kan, spreken we u persoonlijk.

    Lees verder
  • Inkomen lager door corona? Vraag de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten aan!

    (03-03-2021)

    Capelle aan den IJssel, 3 maart 2021 - Inwoners van Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Zuidplas kunnen vanaf vandaag de TONK aanvragen bij IJsselgemeenten. De TONK is de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten. Het is een vergoeding voor woonkosten voor mensen die in financiële problemen zijn gekomen door de coronamaatregelen.

    Lees verder
  • Coronavirus en uitkering

    (05-02-2021)

    Door het coronavirus hebben we onze dienstverlening aangepast. Om verspreiding van het virus tegen te gaan, willen we zo min mogelijk persoonlijke contacten. Het betalen van uitkeringen en behandelen van nieuwe aanvragen gaan gewoon door. Komt u naar een afspraak in het gemeentehuis of op het Werkplein? Dan vragen we u een mondkapje te dragen.

    Lees verder
  • Voor ondernemers: hulp bij schulden of ander werk

    (18-01-2021)

    Het coronavirus heeft grote invloed op veel ondernemers en de economie. Veel ondernemers hebben te maken met maatregelen, beperkingen en veranderingen in de markt. Bent u ondernemer en vraagt u zich af hoe u verder kunt met uw bedrijf?

    Lees verder
  • Prijs voor echtpaar uit Nieuwerkerk

    (05-01-2021)

    Vrijwilligers Marcel Roozendaal en Laurènce van de Polder uit Nieuwerkerk aan den IJssel zijn ware kampioenen. IJsselgemeenten heeft hen voorgedragen bij het bedrijf CompetenSYS* dat elk jaar een landelijke decemberactie organiseert. Dit doen zij om mensen die goed doen in het zonnetje te zetten. Uit alle inzendingen werden 11 goede doelen geloot waaronder de inzending van IJsselgemeenten. Op 28 december reikten wethouder Jan Willem Schuurman en Petra Oliehoek – van Es van IJsselgemeenten de prijs van € 250,00 uit aan het echtpaar.

    Lees verder
  • Sterk door werk

    (17-12-2020)

    Samen met sociale partners is Havensteder het project 'sterk door werk' gestart. Hiermee wil Havensteder mensen die moeilijk werk vinden een kans geven. 

    Lees verder
  • Santino werkt als administratief medewerker

    (15-12-2020)

    Santino (25) is sinds 1 oktober administratief medewerker bij Welzijn Capelle. Daarvoor had hij bij Welzijn Capelle al 2 jaar een werkervaringsplaats als baliemedewerker.  

    Lees verder
  • Wist u dat … december 2020

    (15-12-2020) Lees verder
  • Uw kind 18 jaar! Wat moet u (samen) regelen?

    (15-12-2020)

    Wordt uw kind bijna 18 jaar? Dan wordt uw kind zelf verantwoordelijk voor veel financiële zaken. Ook voor u verandert er veel. We zetten de dingen voor u op een rijtje. Dan kunt u samen alles op tijd regelen.

    Lees verder
  • Training klantenservice online

    (15-12-2020)

    Al een paar jaar werken we op het Werkplein samen met VANAD. Dit bedrijf verzorgt voor veel bedrijven de online en telefonische klantenservice. Ze zijn hiervoor altijd op zoek naar nieuwe medewerkers. Iets voor u?

    Lees verder
  • Voorzieningenfonds Krimpen ook voor volwassenen

    (15-12-2020)

    In de Nieuwsbrief Sociale Zaken van december schreven we: 

    Vanaf 1 januari 2021 krijgen alleen kinderen nog een vergoeding uit het Voorzieningenfonds van Krimpen. Maar: de gemeente Krimpen besloot de regels voor 2021 nog niet aan te passen. Volwassenen kunnen in 2021 ook nog een vergoeding krijgen.

    Lees verder
  • Geld terugbetalen? Regel het snel online!

    (15-12-2020)

    Moet u geld aan ons (terug)betalen? Dan kunt u nu makkelijker en sneller een voorstel doen hoe u gaat betalen.

    Lees verder
  • Nieuwe regels voor terugbetalen

    (15-12-2020)

    Heeft u schulden? Dan moet u die terugbetalen. Maar u heeft ook geld nodig om van te leven. Dat staat ook in de wet. Het geld dat u nodig heeft om van te leven noemen we de beslagvrije voet.

    Lees verder
  • Priscilla vond een baan via onze vacaturebank

    (15-12-2020)

    Sinds juli hebben we op onze website een vacaturebank met veel verschillende banen. Priscilla was 1 van de eersten die hier een leuke opstap naar een baan vond. Op 16 november begon ze met het AanZet traject bij VANAD Academy. Na het behalen van de training krijgt ze een certificaat.

    Lees verder
  • Onze service in coronatijd

    (15-12-2020)

    We willen u en onze medewerkers beschermen tegen corona. Dus: we doen de dingen zoveel mogelijk zonder persoonlijk contact. Onze balie is 2 dagen in de week op afspraak open. Wij werken zoveel mogelijk thuis. Afspraken hebben we per telefoon of videogesprek. En met vragen bellen, mailen of appen we elkaar. Alleen als het niet anders kan, spreken we u persoonlijk of komen we bij u op bezoek.

    Lees verder
  • Minder of geen werk door het Coronavirus

    (25-03-2020)

    Verliest u uren door de uitbraak van het coronavirus? Of roept uw werkgever u niet meer op omdat u een nul-urencontract heeft? U kunt aan uw werkgever vragen of hij of zij gebruik kan maken van de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW).

    Lees verder
Top