Bijzondere bijstand aanvragen

HOME  |  Bijzondere bijstand aanvragen

Bijzondere bijstand aanvragen

Heeft u bijzondere kosten die u niet uit uw eigen inkomen kunt betalen? Misschien heeft u dan recht op een bijdrage uit de bijzondere bijstand. Dit hangt af van uw persoonlijke situatie en het beleid van uw gemeente. 

Voorwaarden en regels

Elke gemeente heeft eigen voorwaarden en regels voor de bijzondere bijstand. In ieder geval kijken we:

  • of u de kosten nergens anders vergoed kunt krijgen
  • of het wel bijzondere kosten zijn; kosten zoals voeding, huur en energie moet u zelf betalen, dit zijn geen 'bijzondere' kosten
  • of het echt nodig is dat u de kosten maakt
  • welk bedrag u zelf moet betalen (aan de hand van uw inkomen en vermogen)

In het Informatieblad bijzondere bijstand Capelle aan den IJssel (pdf, 190 KB) vindt u de voorwaarden en regels voor Capelle aan den IJssel.

In het Informatieblad bijzondere bijstand Krimpen aan den IJssel (pdf, 190 KB) vindt u de voorwaarden en regels voor Krimpen aan den IJssel.

In het Informatieblad bijzondere bijstand Zuidplas (pdf, 140 KB) vindt u de voorwaarden en regels voor Zuidplas.

Schriftelijk aanvragen

Welk formulier u nodig heeft, hangt af van uw situatie:

U kunt het formulier ook krijgen bij de informatielijn van Sociale Zaken IJsselgemeenten per e-mail: socialezaken@ijsselgemeenten.nl of via telefoonnummer 010 - 284 84 57 (van 8.00 tot 12.00 uur) of afhalen bij de balie van Sociale Zaken.

Stuur het formulier naar:

Sociale Zaken IJsselgemeenten
Aanvraag bijzondere bijstand
Antwoordnummer 760
2900 WE Capelle aan den IJssel

Een postzegel is niet nodig.

U kunt het ook inleveren bij onze balie.

Online aanvragen

Krijgt u een bijstandsuitkering van ons? Dan kunt u de bijzondere bijstand ook online aanvragen. U heeft hierbij een DigiD-inlogcode nodig. Vul het digitale formulier in met een computer, tablet of smartphone. Denk aan het uploaden van de gevraagde offertes, nota's of rekeningen. Van papieren documenten kunt u een digitale foto uploaden.  

Aanvraag bijzondere bijstand met bijstandsuitkering

Krijgt u geen bijstandsuitkering? Dan kunt u de bijzondere bijstand alleen schriftelijk aanvragen. Vul dan het formulier bijzondere bijstand zonder bijstandsuitkering (pdf, 890 KB) in.  (Zie 'schriftelijk aanvragen' hierboven).

Antwoord

Na het indienen van uw aanvraag, hoort u binnen 8 weken onze beslissing.

Soms is er meer tijd nodig. Bijvoorbeeld omdat andere instanties informatie of advies moeten geven. U hoort dat dan van ons. Als u zelf nog gegevens moet inleveren en deze niet of te laat stuurt, krijgt u geen bijzondere bijstand.

Uitbetaling

Als u bijzondere bijstand krijgt, maken wij het bedrag zo snel mogelijk over op uw bankrekening of die van een andere instantie. Het kan zijn dat u nog een (laatste) nota moet inleveren, voordat we uitbetalen. Dit leest u dan in de brief. De bijzondere bijstand kunnen we op 3 manieren betalen:

  1. eenmalig: u ontvangt in 1 keer een bedrag voor de bijzondere kosten.
  2. per periode: als uw kosten regelmatig terugkomen, bijvoorbeeld iedere maand of ieder kwartaal. Deze bijstand krijgt u maximaal een jaar. Na dat jaar moet u opnieuw een aanvraag doen.
  3. als lening: u lost dan iedere maand een bedrag af. Als u een uitkering van ons krijgt, houden we dit bedrag daarop in.

Meer informatie

Voor meer informatie over bijzondere bijstand kunt u contact opnemen met de informatielijn van Sociale Zaken per e-mail: socialezaken@ijsselgemeenten.nl of via telefoonnummer 010 - 284 84 57 op werkdagen tussen 8.00 en 12.00 uur of langskomen bij de balie van Sociale Zaken.

Top